Salam,
Hari ni
tazkirah kat surau aku bercerita pasal mengumpat. Kalau korang nak tau,
mengumpat ni merupakan dosa kering bagi umat Islam. Dosa ape adik-adik?
DOsa keringgg!! haaa!! Pandai pon. hehehe.
"ORANG YANG MUFLIS IALAH ORANG YANG BANYAK MELAKUKAN DOSA SEPERTI MENGUMPAT. "
Ustaz aku yang kata macam tu. aku just copy paste je ape yang ustaz tu cakap. Kata Ustaz lagi,
dosa mengumpat tidak akan diampunkan oleh Allah walaupun pelaku itu
bertaubat. Hanya orang yang diumpatkan itu sahaja yang boleh memberikan
kemaafan. Pahala ibadah yang dilakukan oleh
pengumpat akan diberikan kepada orang yang diumpatkannya. Dan yang lebih
teruk lagi, sekiranya tiada lagi amal kebaikan pada diri pengumpat itu,
dosa dari orang yang diumpatkan bakal dipindahkan kepada dirinya.
Sebab tu lah dipanggil dosa kering.
Tapi....
Mengumpat juga diharuskan KETIKA :
Pertama, mengadukan kezhaliman (at-tazhallum).
Boleh bagi orang yang dizalimi untuk mengadukan kezaliman yang menimpa
dirinya kepada penguasa, qadhi, atau yang memiliki kekuasaan hukuman
ataupun pihak yang berwajib lainnya. Ia dapat menuntut keadilan
ditegakkan, misalnya dengan mengatakan Si Fulan telah melakukan
kezaliman terhadapku dengan cara seperti ini dan itu.
Kedua, permintaan bagi membantu mencegah kemungkaran dan mengembalikan pelaku maksiat ke jalan yang benar (al isti’ânah ‘ala taghyîril munkar wa raddal ‘âshi ila ash shawâb).
Seseorang itu boleh menceritakan kepada orang yang boleh diharapkan
untuk mencegah kemungkaran dengan cara menerangkan si Fulan telah
melakukan itu atau ini dan sekaligus menyelamatkan fulan tersebut dari
kemaksiatan dan kemungkaran. Dengan kata lain, maksud penceritaan itu
mesti menuju kepada terhapusnya suatu kemungkaran. Jika pengaduan itu
tidak bertujuan untuk mencegah kemungkaran, maka hukumnya adalah haram.
Ketiga, permintaan fatwa (al istiftâ`).
Misalnya, seseorang mengatakan kepada seorang mufti (pemberi fatwa),
ayahku (atau saudaraku atau suamiku atau fulan) telah menzalimi aku
dengan cara begini. Lalu apa yang harus aku lakukan padanya?; Bagaimana
cara agar aku terlepas darinya, mendapatkan hakku, dan terlindung dari
kezaliman itu? Atau apa sahaja pertanyaan yang seperti itu. Maka
hukumnya boleh jika diperlukan.
Keempat, mengingatkan kaum muslimin agar sentiasa berwaspada terhadap suatu keburukan dan menasihati mereka (tahdzîrul muslimîn min asy syarr wa nashîhatuhum). Terdapat beberapa situasi antaranya adalah ; menceritakan keburukan sifat orang yang memang perlu disebutkan keburukannya (jarhul majrûhîn) iaitu dari kalangan para perawi hadis dan saksi-saksi (di pengadilan, dsbnya). Hal ini dibolehkan menurut ijma’
kaum muslimin. Bahkan boleh menjadi wajib untuk suatu keperluan
tertentu.Dengan syarat, dia benar-benar bermaksud untuk memberi nasihat.
Hal ini
berkemungkinan untuk terjadinya kekeliruan kerana kadangkala si pemberi
nasihat memiliki rasa cemburu dan iri hati sehinggakan syaitan
mencampuradukkan antara nasihat dan rasa cemburu dan iri hati. Syaitan
menghadirkan bayangan padanya bahawa hal itu adalah nasihat dan akhirnya
ia terjerumus dalam fitnah.
Kelima, seseorang yang memperlihatkan secara terang-terangan (al- mujâhir)
kefasiqan atau perilaku bidaahnya seperti memperlihatkan perbuatan
minum arak, merampas barangan, mengambil ufti( memberi wang, emas dan
sebagainya kepada yang berkuasa), pengumpulan harta secara zalim,
memimpin dengan sistem yang batil iaitu selain dari sistem Islam dan
sebagainya. Maka ini boleh untuk disebutkan kerana perbuatan itu
dilakukan secara terang-terangan (mujâharah). Namun bergitu, hal-hal
lain yang merupakan aib yang disembunyikan tidak boleh untuk diceritakan
melainkan tujuannya adalah seperti yang telah disebutkan sebelum ini.
Keenam, panggilan nama atau gelaran(at-ta’rîf). Jika seseorang itu telah dikenali dengan nama laqab (panggilan atau gelaran) seperti al-A’masy (Si Mata Rabun) atau al-A’raj (Si Tempang), atau al- Ashamm (Si Pekak), al-A’maa (Si Buta), al-Ahwal
(Si Juling), dan sebagainya maka mereka boleh digelar dengan panggilan
tersebut namun diharamkan untuk menyebut kekurangannya yang lain. Akan
tetapi adalah lebih baik sekiranya gelaran-gelaran ini tidak di gunakan
untuk memanggil seseorang dan dihindari dari di gunakan.
Jadi, berpikir panjang sebelum mengumpat.
p/s: Seriously aku paling benci orang yang tikam kawan baik dari belakang. Orang macam ni memang susah nak kesan sebab dia ni memang akan baik giler dengan korang, tapi bila korang takde dia akan ceritakan keburukan ko kat orang lain.
Sumber rujukan :
1). Ustaz Ustaz M Razi Bin Asror Al-Hafiz
2). http://www.mykhilafah.com/fikih-muslimah/1241-bilakah-mengumpatghibah-dibenarkan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Kawan makan kawan....jauhkan ler terjadi kat aku...huhuhuhuhuhu
ReplyDeletebetul tu bro..
Delete