Monday 9 July 2012

Tahukah Anda?! Buku Termahal Di Dunia


Buku 'Codex Leicester' adalah buku yang paling mahal pernah dijual.ia dibeli oleh Bill Gates pada satu acara lelong pada tahun 1994 pada harga ≈ € 23.22 million ≈ £ 20,64 juta ≈ $ 30,80 juta.

Ditulis diantara pada tahun 1506 dan 1510.The 'Codex Leicester' berisi di dalamnya isi buah fikiran Seniman Besar Renaissance,Saintis dan juga Pemikir Terulung,Leonardo da Vinci.

Naskah Kuno ini dinamakan 'Thomas Coke' selepas Earl of Leicester I membelinya pada tahun1717.

Secara fizikalnya,'The Codex' memuatkan 18 lembar kertas,masing-masing dilipat dua dan bertulis pada kedua sisinya,membentuk lengkap halaman 72 Dokumen.

Dibuat dengan tulisan tangan dalam bahasa Itali oleh Leonardo,menggunakan cermin khas untuk menulis.dan disokong dengan gambar dan diagram yang banyak.

Dari bulan Jun-Ogos 2007,'The Codex' dipamerkan selama 2 bulan yang diselenggarakan oleh Perpustakan Chester Beatty di Dublin,Ireland.

'The Codex' dipertontonkan untuk tatapan awam sekali setahun di bandar yang berbeza di seluruh dunia.Tahun 2004,'The Codex' telah dipamerkan di Chateau de Chambord,dan pada tahun 2005 pula dipamerkan di Tokyo.

Satu muka surat  dari halaman 'The codex' ini dipamerkan di Muzium of Flight di Seattle pada tahun 2006 pada Pameran "Leonardo da Vinci:Man,Investor,Genius".

Sampul Buku 'The Codex'
Muka Surat 'The Codex'
Muka Surat lainnya
Halaman Depan 'The Codex'
Pemilik Buku 'The Codex' ,Bill Gates

Penulis Buku 'The Codex' ,Leonardo da Vinci

p/s: Woohaaa!!

2 9 comments:

  1. Idea dia ini memang melangkaui pemikiran zamannya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. that right dudes. apa yg dituliskan memang ilmiah. n sampai sekarang dorang kaji penulisan da vinci ni. :)

      Delete

Design by BlogSpotDesign | Ngetik Dot Com