Followers

Thursday, 29 March 2012

T.A.N.G.I.S




Malam itu aku menangis,
Penuh kesesalan,
Dalam dambaanmu,
Penuh pengharapan,
Setiap sedu,
Sebaris puisi tragis,
Setiap titis rangkap,

Penyesalan yang hakiki.

-hanya insan lemah

Monday, 26 March 2012

Kemal Ataturk menuju kemurkaan Tuhan

Kemal Ataturk Laknatullah


Berikut adalah sedikit sebanyak pengenalan tentang Mustafa Kamal Ataturk, seorang tokoh nasionalis Islam progresif menurut kaca mata Tun Dr Mahathir Mohamad. Rujuk tulisan Tun Dr Mahathir di sini.

Mastafa Kamal Ataturk diberi gelaran al-Ghazi (orang yang memerangi). Perkataan Ataturk bermakna bapa orang Turki. Ataturk ialah orang yang bertanggungjawab meruntuhkan Khilafah Islam Uthmaniyah Turki pada tahun 1343H (1924M).

Beliau dilahirkan pada tahun 1299H (1880M) di bandar Salonika, Greek yang ketika itu merupakan taklukan Khilafah Uthmaniyyah. Bapanya bernama Ali Reda Afandi, berkerja sebagai pengawal di jabatan kastam.

H.S. Armstrong, salah seorang pembantu Ataturk dalam bukunya yang berjudul ‘al-Zi’bu al-Aghbar’ atau ‘al-Hayah al- Khasah li Taghiyyah’ telah menulis:

‘Sesungguhnya Ataturk adalah daripada keturunan Yahudi. Nenek moyangnya adalah Yahudi yang berpindah dari Sepanyol ke bandar Salonika.”

Golongan Yahudi ini dinamakan dengan Yahudi Daunamah yang terdiri daripada 600 buah keluarga. Mereka mendakwa memeluk Islam pada tahun 1095H (1683M), tetapi masih menganut agama Yahudi secara senyap-senyap. Ini diakui sendiri oleh bekas Presiden Israel, Yitzak Zifi, dalam bukunya Daunamah terbitan tahun 1377H (1957M):

Friday, 23 March 2012

Lagu Berhantu?


     Actually ni lagu One Buck Short. Tajuk lagunya Di tiup kata rindu. Cuba dgr bait-bait lagu ni. memang tangkap lentok beb. that my first time dgr lagu One Buck Short versi ballads. Sebab mostly lagu dorang bergenre Punk Rock. Nice try from them. Suara Mooks memang superb. Mendayu-dayu aku dgr. haha. tak percaya? try dgr sekali. mesti korang nak cari punya link download utk lagu nih. hehe :) tapi sori beb. aku tak de link download.

nak tau liriknya?

Wednesday, 21 March 2012

Belon Kepanasan







Hanya belon yg kepanasan di bawah mentari merah menyala. sangat panas. dikelilingi pelusuk manusia yang datang dari mana entah bersama-sama keluarga, kawan-kawan, pakwenya,makwenya berkumpul mengelilingi kepulan belon yang begitu statik. sang fotografer pula datang seawal 5pagi semata-mata untuk mendapatkan shoot yang cantik katanya. sang penjual tersenyum riang. menanti pengunjung yang seakan-akan tiada tujuan. menikmati air paip yang berwarna dan berperisa. mmg sangat ramai. 

tetapi sangat malang sekali jika tidak bertuankan yang esa. kerana ketika si bilal melaungkan kata-kata keramat tidak ramai yang mendengar atau buat-buat tak dengar  ataupun memang pekak. walhal masjid besi itu sekitar 500m dari tapak belon kepanasan itu. namun itulah manusia. masih kekurangan daya untuk ke jalan benar. yang menuju ke jalan lurus, tahniah diucapkan. biar 'jauh' asalkan yg wajib MESTI di utamakan. 

p/s : i'll try to t8 nice picture in my own style.


Tuesday, 20 March 2012

Hidup di Malaysia tidak selamat?


Hidup di Malaysia tidak selamat?

sekadar gambar hiasan .

     Korang sokong tak tajuk artikel di atas ni? Lately ni byk bnd yg terjadi dia Malaysia.
Tak payah cerita pasal orang kena rogol or mati kena bunuh but lagi cruel lagi kena culik dan bunuh!!. Aku tak paham bagaimana “orang-orang bangsawan Malaysia” bagitahu dekat rakyat Malaysia yang Malaysia ni merupakan Negara yang paling selamat di dunia. Adakah ia untuk mengaburi jenayah yg semakin berleluasa dan untuk menarik pelabur asing untuk kembali ke Malaysia?

     Common la, berpijak ke bumi nyata. Aku bersyukur sangat-sangat hidup di zaman awal 90-an sebab aku bebas untuk merayau-rayau di depan rumah tanpa rasa takut pon. Even nak pergi kedai pon boleh pergi sendiri. Takde sangat pantauan dari mak bapak aku. Memang bebas untuk pergi bermain bola, gasing, guli dan lain-lain lagi.But now??? Kalau nk pergi kedai berteman pon kena culik?? Apa dah jadi dengan Malaysia ni? Ya Allah, Aku berlindung pada mu Ya Allah. Selamatkanlah Malaysia dari penjenayah-penjenayah yg semakin berleluasa ni.

     Aku bukan nak hentam sesiapa tapi janganlah biarkan perkara ni berlarutan. Time ni lah bagi aku perlunya hukum HUDUD. Kalaulah adanya HUDUD nescaya penjenayah bangsat ni akan mati dengan tragis bagaimana yang mereka dah buat dekat mangsa terbabit.

     Aku ada doa untuk megelakkan diri dari dirogol @ dicabul khas untuk perempuan. Doa ini juga untuk mengelakkan kita dari ditimpa musibah. Jadikanlah doa ni sebagai backup dan amalkan lah ya.

بِسْمِ اللَّهِ الذي لَا يَضُرُّ مع اسْمِهِ شَيْءٌ في الأرض ولا في السَّمَاءِ وهو السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

dalam sebutan rumi : BISMILLAH ALLAZI LA YADURRU MA'ASMIHI SYAIUN FIL ARDI WA LA FIS SAMAIE , WAHUWAS SAMI'UL 'ALIM 

Ertinya : Rasulullah s.a.w didengari berkata sesiapa yang berdoa : "Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit, dan Dialah maha mendengar dan maha mengetahui" sebanyak 3 kali, maka ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membacanya ketika subuh 3 kali, ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya" 

( Riwayat Abu Daud, 4/323 ;   At-Tirmidizi, 5/465 dan Ahmad ; Tirmizi : Hasan - Teks doa berwarna Merah  Syeikh Syuaib ; Hasan)

 ***p/s: jangan memberi perspektif yang buruk terhadap undang-undang Allah seperti HUDUD kerana takut terkeluar akidah. Aku bukan lah arif tentang hudud. tapi cukup untuk mengetahui ertinya.

Saturday, 17 March 2012

Rahsia Wanita dan Unsur-Unsur Alam

gambar dari bro google
Kepada wanita,gadis,si dara,mak-mak,nenek,perempuan,gadis n etc harus tahu apakah unsur anda. 

**p/s : just for information only. ^^

Rahsia wanita tanah, air, api, dan angin
Penentuan unsur seseorang ditentukan melalui anak ke berapa dalam keluarga.

i) Tanah - anak pertama, kelima, kesembilan
ii) Air - kedua, Keenam, kesepuluh
iii) Api - ketiga, ketujuh, kesebelas
iv) Angin - keempat, kelapan, kedua-belas

Wanita berunsur Tanah
Tanah yang subur mempu membuahi tanaman yang hijau dan mekar. Wanita yang bersifat tanah biasanya mempunyai sifat-sifat seperti:

Rendah diri di hadapan suaminya serta hormat dan patuh, setia serta rela berkorban demi kasih sayangnya kepada suami.
Sebahagian sifat tanah, wanita jenis ini tidak cerewet, tidak suka bercakap meninggikan diri, tidak menyombong dan bukan seorang pemarah.
Tenang dan mengamankan jiwa suami, selalu memberi galakan dan sokongan dan tidak suka membantah atau membangkang.
Orang yang berperawakan manis dan lemah lembut, pembersih dan sentiasa menjaga kecantikan untuk suami.

Wanita berunsurkan Air
Air sifatnya bersih dan suci, sejuk, nyaman serta menghilangkan dahaga. Air juga sifatnya mencambahkan benih, menyuburkan serta menyegarkan. Wanita bersifat air mempunyai ciri-ciri seperti berikut:

Menghidupkan hati suami menjadikan suami sentiasa bersemangat.
Mengambil berat tentang suami dan kebajikan anak-anak serta tidak membiarkan anak-anak hanyut dibawa arus hidup.
Hatinya bersih serta boleh membahagiakan suami dan anak-anak.
Menenangkan hati suami bila si suami menghadapi masalah.

Wanita yang berunsurkan Api
Api sifatnya panas dan membakar tapi menerangi kegelapan malam. Ia juga menghangatkan kedinginan malam serta digunakan untuk memasak. Wanita bersifat api:

Cintanya sentiasa hangat membara kepada suami serta kuat cemburu.
Cergas dan cepat dalam geraklaku menjadikan dia seorang yang cekap dalam menguruskan hal-hal rumahtangga.
Penasihat yang baik kepada suami.
Pandai dan cekap menguruskan rumahtangga.
Pandai menghias diri agar kelihatan cantik dan menarik di hadapan suami.
Sentiasa waspada dan cepat bertindak bagi menyelamatkan keadaan.

Wanita berunsur Angin
Angin meredakan kehangatan, menjadi sumber tenaga. Wanita yang berunsurkan angin:

Mempunyai sifat lemah lembut dan menyenangkan suami.
Pandai bermain kata dan memujuk rayu.
Sopan santun dan berbudi pekerti mulia.
Bijak mewujudkan suasana selesa.
Hati yang cepat berubah ubah.

Friday, 16 March 2012

Berita Raksasa : Kematian yg tragis

KUALA LIPIS: Akibat dipercayai gagal menarik brek tangan, seorang pemandu lori hantu terpaksa menempuh azab hampir setengah jam sebelum disahkan meninggal dunia apabila tersepit antara pintu lorinya dengan sebatang pokok sawit dalam kejadian di Ladang Sungai Kelembung, Jalan Felda Telang Satu, di sini, kelmarin.


Dalam kejadian pada jam 2.20 petang itu, mangsa, Lau Hon Yong, 53, dari Mantin, Negeri Sembilan menemui ajal di tempat kejadian selepas kepala dan perutnya tersepit.
Difahamkan, ketika kejadian, mangsa sedang membaiki kerosakan kenderaan berat berkenaan tanpa menyedari lori itu bergerak sendiri secara perlahan dan hanya terhenti selepas menghimpit mangsa yang ketika itu tersandar di batang pokok sawit berdekatan.



Ketua Polis Daerah, Superintendan Abdul Razak Hassan berkata, siasatan awal mendapati kejadian itu disedari pekerja ladang yang mendengar jeritan mangsa sebelum menghubungi Balai Polis Trafik Lipis.

***p/s: Menakutkan =="

sumber: HMetro

Thursday, 15 March 2012

Sejarah Telefon

 Asslamualaikum rakan-rakan. :) hari ni aku nk bagitau info pasal TELEFON. jgnlah tau guna je tp xtau sejarah pulak. hehe :)

bwh ni info-info yg korang patut tau psl telefon :

urutan telefon dari zaman Alaxender Graham Bell



      Telefon berasal daripada (bahasa Yunani: tele = jauh dan phone = suara) adalah alat telekomunikasi yang digunakan bagi memancar dan menerima bunyi (kebiasaanya suara dan percakapan) pada jarak jauh tanpa terikat, secara bebas. Kebanyakan telefon beroperasi melalui pemancaran isyarat eletrik melalui jaringan telefon rumit yang membenarkan sebarang pengguna telefon untuk berhubung dengan hampir kesemua yang lain. Terdapat telefon awam yang mana mengutip sedikit bayaran, menurut tempoh penggunaan, bagi kegunaan orang awam yang tidak memiliki telefon.

Tuesday, 13 March 2012

Rahsia Tarikh Lahir mengikut haribulan



 ***nota: Sebelum baca ni aku nk warning janganlah terlampau taksub dengan rahsia ni. ditakuti menjadi syirik :) peace^^

1. Tarikh Lahir pada 1, 9 & 24

Pada umumnya pasangan ini bersifat pendiam & konservatif. Namun dengan orang-orang tertentu dia cepat mesra. Tapi pasangan yang lahir tarikh ini mudah terperasan. Kerana sifatnya itu menyebabkan ramai orang yang tidak menyukainya. Namun begitu dia tetap dikagumi kerana bersikap serius terutamanya yang berhubung dengan orang ramai. Dalam hal percintaan, dia sanggup berhabis semata-mata untuk memenuhi segala keinginan pasangannya. Tapi hati-hati kadangkala dia lebih mementingkan persahabatan daripada percintaan dan lebih rela memutuskan cintanya demi sebuah persahabatan yang telah terjalin lama.


2. Tarikh Lahir pada 2, 11 & 30

Orangnya sensitif dan mudah tersinggung. Sifatnya yang suka menyendiri membuatkan dia lebih suka tinggal di rumah. Ramai orang suka bergaul denganya kerana perwatakannya yang lembut & ramah. Dia paling benci jika cintanya ditolak atau dikhianati olih orang yang benar-benar dicintainya. Namun begitu dia selalu bersikap sabar dan tidak terburu- buru dalam bertindak. Sayangnya untuk urusan masa depan dia bersikap pesimis sering mengalah sebelum mencuba. Oleh itu mesti ada yang mendorongnya agar tidak terus terjebak dengan sikap pesimisnya.


Thursday, 1 March 2012

di tempat praktikal *update

salam rakan2..

hari khamis permulaan utk bulan 3.
aku terpaksa transfer dari accounting department ke Human Resources Department. What a nice.

hari ni dalam sejarah ak takde keje. nak tulis buku log ape pulak? adehhh.

takpe. anggap ni dugaan. maybe ade hikmah yg allah nk bg aku. i believe that.  

*senyum tak perlu kata apa-apa.

Blogger news

Free directory submit
Get this commentators widget
Design by BlogSpotDesign | Ngetik Dot Com