Followers

Friday, 7 December 2012

Serius Raksasa: Anugerah Kpop di Malaysia?


PUTRAJAYA – Peminat tempatan K-POP berpeluang menyaksikan acara anugerah muzik terbesar dan terbaik Korea Selatan, ‘Golden Disk Awards’ yang akan diadakan di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) pada 15 dan 16 Jan ini.

Lebih 20 artis terkemuka Korea Selatan yang telah dicalonkan menerima anugerah akan mengadakan persembahan mereka di acara tersebut.
Mereka termasuklah PSY, Big Bang, Super Junior, KARA, T-ara, CNBlue, FTIsland, Infinite, Girls Generation dan Beast.

Dianjurkan oleh Mediartncomm Co Ltd, acara ditaja oleh Samsung Malaysia Electronics Sdn Bhd, dan disokong oleh Biro Malaysia Convention and Exhibition (MyCEB).

Siaran pra rakaman penyampaian anugerah akan ditayangkan ke Korea Selatan.
Bercakap pada satu sidang akhbar mengenai acara anugerah tersebut, Pengarah Urusan Samsung Malaysia Electronics, Kwon Jae Hoon berakata Samsung teruja kerana dapat membawa artis-artis terkemuka Korea Selatan ke Malaysia.
“Kami gembira dapat menganjurkan acara paling berprestij ini. Ini adalah lanjutan kepada falsafah Samsung yang dibawa secara langsung, ketika kami terus berusaha memberi inspirasi dan memperkaya kehidupan pengguna kami,” katanya.

BACA: PSY Setuju Ke Malaysia
Acara tahunan Golden Disk Awards yang dianggap sebagai Anugerah Grammy Koreapaling berprestij adalah anugerah muzik K-POP begitu berprestij bagi pencapaianterkemuka dalam industri muzik.
Anugerah dikategorikan berdasarkan pada muzik K-POP paling popular tahun sebelumnya daripada muat turun digital.
Tiket-tiket berharga RM688 dan RM999 

 BERNAMA.
--------------------------------------------------------------------------

 Aku tak kesah sangat kalau dorang nak datang. nak rosakkan orang melayu ke ape g mampous. aku peduli hape. yang aku  akan kesah kalau orang Malaysia yang waras beli tiket yang macam nakharomm ni. sumpah mahal siak. Anugerah tu paling lama 3-4 jam je bai. harga tiket bapak mahal. Dengan harga tiket ni kau dah boleh melancong ke Vietnam or Taiwan kau tahu? lagi berbaloi. Kalau kau ketegori berperi kemanusiaan kau boleh sedekahkan ke anak-anak yatim, ke Gaza or bagi kat aku. wahaha.

Bagi aku tiket ini sangat-sangat tidak berpatutan. Tapi aku tahu, Koreanista koreanista ni akan tetap datang untuk menatap oppa oppa dorang. Dorang pedulik hape mahal ke tak. betol tak? wakakak.

p/s: aku nak ailee menang weiii. hahaha

Thursday, 22 November 2012

Stadium Bola Sepak terbesar di dunia

Senarai stadium terbesar ini tidak memasukkan stadium pelbagai guna seperti yang dimiliki Korea Utara. Ini kerana walaupun berkapasiti 150 ribu penonton, Stadium Rungrado May Day itu digunakan untuk pelbagai acara.

Seperti Stadium Nasional Bukit Jalil dan Stadium Shah Alam, Stadium Rungrado menjadi medan berlangsungnya pelbagai acara, daripada perlawanan bola sepak sehinggalah kepada kempen parti politik.  Justeru, ia tidak termasuk dalam senarai 10 stadium khusus untuk bola sepak yang terbesar di dunia.


1.  Estadio Azteca di Mexico City, Mexico 

Kapasiti: 105,000 penonton
Mula dibuka: 1966
Stadium ini sudah dua kali menjadi medan kejohanan Piala Dunia.  Kini, stadium ini menjadi markas rasmi pasukan kebangsaan Mexico dan Kelab Amerika.




2. Azadi Stadium di Tehran, Iran
 
Kapasiti: 100,000 penonton
Mula dibuka: 1971
Stadium ini ialah gelanggang pertandingan bola sepak yang terbesar di Asia Barat. Dua kelab tempatan iaitu Esteghlal FC dan Persepolis, serta pasukan kebangsaan berpangkalan di sini.

3. Camp Nou di Barcelona, Sepanyol

Kapasiti: 99,000 penonton
Mula dibuka: 1957
Wajarlah sekiranya kelab yang bertandang ke Camp Nou berasa gerun apabila melihat betapa besarnya kapasiti penyokong Barcelona yang bakal hadir. Apatah lagi, ini adalah stadium milik kelab yang terbesar di dunia.

4. Maracana, Rio de Janeiro, Brazil 

Kapasiti: 95,000 penonton
Mula dibuka: 1950
Nama rasmi stadium ini ialah Estádio Jornalista Mário Filho. Ia pernah menampung penonton yang melebihi kapasiti iaitu seramai 210,000 orang yang hadir menyaksikan Brazil menentang Uruguay pada Piala Dunia 1950. Stadium ini milik Pemda Rio de Janeiro.

5. Wembley di London, England 

Kapasiti: 90,000 penonton
Mula dibuka: 2007
Stadium milik Persekutuan Bola Sepak Inggeris ini didirikan di atas tapak Stadium Empire yang dibina pada 1923.  Setelah dirobohkan pada 2003, stadium yang terkenal dengan menara kembarnya itu, digantikan dengan Wembley.

6. Westfalenstadion di Dortmund, Jerman 

Kapasiti: 80,500 penonton
Mula dibuka: 1974
Stadium milik kelab tempatan Borussia Dortmund ini adalah yang berbesar di Jerman. Stadium yang sering digelar sebagai "Kuil Dinding Kuning" ini pernah digunakan sebagai gelanggang Piala Dunia dan Piala Eropah.





7. Santiago Bernabeu di Madrid, Sepanyol 


Kapasiti: 80,400 penonton
Mula dibuka: 1947
Stadium ini dimiliki oleh Real Madrid iaitu musuh sejati Barcelona. Semua tempat duduk di stadium ini bertutup.  Pengurusan Madrid merancang untuk membina bumbung yang boleh dibuka dan ditutup di seluruh stadium.
 

8. Estadio Monumental di Lima, Peru 

Kapasiti: 80,000 penonton
Mula dibuka: 2000
Stadium milik kelab tempatan Universitario de Deportes ini menggantikan stadium lama, Teodoro Lolo Fernandez.  Ceritanya sama seperti mana Wembley menggantikan Empire di Britain. Stadium ini menjadi medan di mana berlangsungnya perlawanan melibatkan pasukan tempatan termasuk Universitario de Deportes.

9.  Giuseppe Meazza / San Siro di Milan, Itali 

Kapasiti: 80,000 penonton
Mula dibuka: 1926
Stadium milik Kerajaan Milan ini adalah markas dua kelab terunggul Itali iaitu Inter Milan dan AC Milan. Bahagian timur stadium ini akan ditambah setingkat lagi bagi meningkatkan kapasitinya untuk menampung 125,000 penonton.


10. The Borg El Arab di Kaherah, Mesir 

Kapasiti: 80,000 penonton
Mula dibuka: 2007
Ini adalah stadium terbesar di Afrika, khusus untuk acara bola sepak.  Ia ibu pejabat pasukan kebangsaan Mesir dan digunakan untuk final liga tempatan.  Stadium ini dibina berikutan tawaran Mesir untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia 2010.

P/S: Where is Bukit Jalil Stadium? LoL

Tuesday, 20 November 2012

K-Indie - 10cm

Hari ni aku nak upkan band K-Indie yang bernama 10cm. Memang superb band ni. tak payah pakai drum pon da boleh perform. Mostly lagu ni berunsurkan pop etnik indie. Dimana tiada unsur-unsur elektrik digunakan. Mereka hanya menyanyikan lagu-lagu secara acoustic. Kelebihan band ini terletak pada solo merangkap pemain jembe ni. Pandai buat kelakar and mempunyai suara yang padu. Single dorang paling top 'Americano'

Uniknya pasal lagu ni ialah mengisahkan tentang kesedapan dan kelazatan 'americano'= kopi tersebut. Bila dengar lagu ni, nafsu ingin meminum kopi terus membuak-buak. hahah. 

Biography 
10cm (십센치) is a South Korean indie band. The band has two male members, Kwon JungYeol (권정열) and Yoon CheolJong (윤철종) and they describe their music as indie pop inspired by reggae and many other styles. In active since 2009, the duo’s debut was in 2010 with the release of 10cm ‘The First EP’ and the band has been a rookie among other Korean bands. The band won “This Year’s Discovery Award” at the 2010 Mnet Asian Music Awards, and “Best Pop Single Award” at the 2011 Korean Music Awards.

Kwon JungYeol is the main vocalist in the group and plays the jembe, a type of percussion played with bare hands. Yoon CheolJong plays the guitar. The name of the band ‘10cm’ means the difference in the heights of two members. Since the debut release, they released one single Americano in 2010, and the first official album 1.0 in February, 2011. The album sold over 20,000 copies which Korean music critics called remarkable considering consumers’ tendency to download music online. The band also held its first concert in February, 2011. 
 

Album

Track    

1 Kingstar 4:37
2 우정, 그 씁쓸함에 대하여 3:10
3 그게 아니고 3:47
4 Talk 3:44
5 사랑은 은하수 다방에서 2:50
6 Beautiful 3:38
7 죽겠네 (Album Ver.) 3:28
8 4:42
9 곱슬머리 2:41
10 Rebirth 3:45
11 Hey Billy 3:45
12 Beautiful Moon 4:23

Track    

1 안아줘요 3:12
 


십센치 (10cm)
Cyworld Club:
www.club.cyworld.com/tencentimeter


Members:

정열 (Jung Yeol)
Full name:
권정열 (Kwon Jung Yeol)
Position: Main vocal + African Percussion?
Career: featured in Bobby Kim’s 3rd album, 12. Empty( Feat. Ali, 정열(frm.10cm)



윤철종 (Yoon Cheol Jong)
Position: Vocal + Guitar + Tambourine
 
 

Serius Raksasa: Penyanyi yang Meminati banyak Kelab a.k.a LALANG

 Perghhh!! serius banyak kelab yang die minat!! mati-mati aku ingatkan dia ni Liverpool Fans!! Rupe2nya LALANGGGG!! wahahah

 SNOOP DOG IS LALANGERS
Scottish football giants Celtic received an unlikely backer on Sunday when Snoop Dogg said he was considering investing in the club.
The gangsta rap pioneer promised to "bring a bit of Snoop to things" at Parkhead, declared an unlikely fondness for lank-haired striker Georgios Samaras and said he would try to persuade David Beckham to sign.
All very exciting - just one small problem, though.
Snoop is notoriously prolific with the opposite sex - and rarely shy about saying so - and seems to take a similar approach to sporting fidelity.
Here is just a small selection of the jerseys in which the great man has been snapped.
Based on this evidence, Snoop Dogg's first sighting in a Rangers shirt can only be minutes away.

FOOTBALL

Gambar di atas: Ajax, Manchester United, Liverpool
Gambar di bawah:Cardiff City, Brighton and Hove Albion, Barcelona

Tiada gambar: Celtic, QPR, Birmingham City, Juventus, Chivas, Spain, Croatia.

BASKETBALL

Gambar atas: Portland Trail Blazers, Oklahoma City Thunder, San Antonio Spurs
Gambar bawah: LA Lakers, Golden State Warriors, New Orleans Hornets

BASEBALL

Gambar atas: Chicago Cubs, New York Mets, New York Yankees
Gambar bawah: Oakland A's, Los Angeles Dodgers, Chicago White Sox

OTHER SPORTS

Gambar atas: Pittsburgh Steelers (NFL), Saskatchewan Roughriders (Canadian Football League), Washington Capitals (NHL)
Bottom row (l-r): Philadelphia Eagles (NFL), South Sydney Rabbitohs (Rugby League), New England Patriots (NFL)

p/s: Jangan jadi seperti Snoop Dog!! Lalang punya olanggg!!=="

Wednesday, 14 November 2012

K-Indie - [Busker Busker]



Busker Busker were the runner up contestants on the popular audition program Superstar K3, being beaten by Ulala Session, and now in the space of two weeks have become the most successful Korean Indie group of the last few years. All of songs from their debut album were composed by the lead Singer and Guitarist Jang Bum Jun, and have now taken the Korean charts by storm.



Profile:

Jang Bum Jun:

Position: Lead Vocals/Guitar
Korean Age: 23
University Student

Bradley Ray Moore:

Position: Drums
Age: 28
University English Lecturer (Ikr)
Hometown: Fairfield Ohio


Kim Hyoeng Tae:

Position: Bass Guitar
Age: 21
University Student



Song List

Superstar K3 Compilation Album
  1. 동경소녀 (김광진)/Tokyo Girl (Kim, Kwangjin) 3:32
  2. Livin' La Vida Loca (Ricky Martin) 3:18
  3. 정류장 (패닉)/Bus Stop (Panic) 3:27
  4. 어쩌다 마주친 그대 (송골매)/I Bumped into You (Songolme) 3:20
  5. 막걸리나 (윤종신)/Makkeolina (Yoon, Jongshin) 3:06
  6. 그댄 달라요 (윤종신)/You're different (Yoon, Jongshin) 3:46
  7. I Believe (이수영)/I Believe (Lee, Suyoung) 3:18
  8. 서울사람들/Seoul People 3:26
  9. 너에게 주는 선물 (Superstar K3 TOP11)/A Gift For You (Superstar K3 TOP11) 4:24
  10. 줄리엣 (샤이니)/Juliet (Shinee) 3:29
Busker Busker 1st Album
  1. 봄바람/Spring Wind (Opening Track, instrumental)
  2. 첫사랑/First Love
  3. 여수 밤바다/Yeosu Night Sea
  4. 벚꽃 엔딩/Cherry Blossom Ending (Title Track)
  5. 이상형/Ideal Type (With MV)
  6. 외로움증폭장치 (브래드 드럼 한판 쉬기)/Loneliness Amplifier (Brad takes a break)
  7. 골목길/The Alley (interlude)
  8. 골목길 어귀에서/Entrance Of The Alley
  9. 전활 거네/Calling You
  10. 꽃송이가/The Flower
  11. 향수/Perfume
Busker Busker 1st Wrap Up Album
  1. 그댈 마주하는건 힘들어 (그마힘)/It's Hard To Face You
  2. 네온사인/Neon Sign
  3. 소나기 (주르르루)/Showers
  4. 정말로 사랑한다면/If You Really Love Me (Title Track)
  5. 기다려주세요/Please Wait

1st Look Vol 17 (MARCH)









HOW TO DOWNLOAD???



[Mini Album] Busker Busker – Wrap Up (VOL. 1)


버스커 버스커 (Busker Busker) – 버스커 버스커 1집 마무리 (Busker Busker vol.1 Wrap Up)
Release Date: 2012.06.21
Genre/Style: Folk, Indie
Language: Korean
Bit rate: 320kbps

Password: k2nblog.com

Track List:
01. 그댈 마주하는건 힘들어 (그마힘)
02. 네온사인
03. 소나기 (주르르루)
04. 정말로 사랑한다면
05. 기다려주세요


 RAPIDSHARE : https://rapidshare.com/files/1752779478/busker_busker_-_wrap_up__www.k2nblog.com_.rar

Friday, 9 November 2012

Berita Fakta!! Permainan kanak-kanak terpopular didunia

Setiap jenama mempunyai sejarah yang tersendiri. Sebelum mereka muncul sebagai sebuah barangan yang menjadi kegunaan ramai, mereka memerlukan sebuah paten bagi menjamin jenama mereka daripada menjadi bahan ciplak. Bahkan, mendiang Micheal Jackson menyedari hakikat ini dan beliau turut memiliki paten sendiri.

Monopoly
Bermula dengan paten yang diberi nama ‘The Landlord Game’, Elizabeth J. Magie Phillips mendaftarkan paten tersebut pada tahun 1903. Permainan tersebut mula dikomersialkan pada 1923 setelah Parker Brothers menukar namanya kepada Monopoly. Permainan tersebut terus mendapat tempat di hati kanak-kanak dan ia kekal menjadi pilihan ibubapa untuk mendidik anak-anak bagaimana untuk menjadi seorang yang bijak mengendalikan wang.



Lego
Salah sebuah permainan kanak-kanak paling popular di dunia, Lego bermula daripada seorang tukang kayu daripada Denmark, Ole Kirk Christiansen. Christiansen mula menghasilkan patung yang diperbuat daripada kayu sejak daripada tahun 1932. Walaubagaimanapun, Lego hanya dipatenkan pada 24 Oktober 1961. Nama Lego(Leg Godt)  diperkenalkan pada 1934 yang membawa maksud ‘main dengan baik’ dalam bahasa Denmark. Lego masih popular sehingga ke hari ini dek kerana ketahanan dan menguji daya kreatif kanak-kanak.




Tuesday, 30 October 2012

PERISTIWA YANG PATUT ANDA TAHU (DI PALESTIN)

"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG"

Al-Kisah yang telah diceritakan oleh al-fadhil Ustaz Abdullah Zaik Abdul Rahman, Pengerusi Ekskutif Aman Palestin dan juga merangkap Presiden Ikatan Muslimin Malaysia yang telah pergi ke Gaza pada 20-31 Januari yang lalu.Berikut adalah beberapa kisah benar dan pengalaman beliau di Gaza:


Peristiwa 1
Seorang Ketua Mujahid Gaza berkata pada Ustaz Zaik bahawa, ketika satu pertempuran, komander mujahidin menyuruh pejuang tidak menembak kereta kebal Yahudi yang memasuki kawasan mereka. Dengan berbekalkan baki 6 RPG, tiba-tiba senjata ini menembak ke arah kereta kebal tersebut dan memusnahkan ia. Komander itu menjerit agar tidak menembak dan para pejuang berkata mereka tidak melakukannya. Mereka berkata tiba-tiba senjata mereka berfungsi dan menembak sasaran. Setelah habis adegan aneh itu, para pejuang mendapati baki 6 RPG itu masih tidak digunakan! Dan siapakah yang menembak tentera laknatullah itu??? Allahu Akhbar!
Peristiwa 2
Temuramah bersama tentera Yahudi laknatullah oleh TV Israel yang cedera mengatakan bahawa mereka melihat pejuang Gaza kesemuanya berpakaian putih sedangakan uniform pejuang Hamas bewarna hijau! Siapakah yang berbaju putih itu??
Peristiwa 3
Tentera Yahudi yang buta setelah serangan berkata mereka tiba-tiba dibaling pasir ke mata mereka dan tidak tahu siapakah yang melakukannya.
Peristiwa 4
Peluru berpandu yang pertama di lancarkan oleh Israel ke Gaza mengenai sasarannya iaitu anggota tentera mereka sendiri! Ia berpatah balik! Allahu Akhbar!
Peristiwa 5
Pada permulaan perang, roket-roket Hamas yang hendak dilancarkan, tiba-tiba salah satu roket itu meluncur laju ke udara tanpa ada sesiapa yang mengaktifkan ia. Dan roket itu mengenai sasaran di Israel!
Peristiwa 6
Yang paling menakjubkan, seorang ulama Syria telah bermimpi bertemu dengan Rasulullah SAW dan kelihatan baginda sedang mengeluarkan pedang dari sarungnya. Ulama itu berkata, “Wahai Rasulullah, ke mana kamu mahu pergi?”, lalu baginda menjawab, “Aku mahu berperang di Gaza!!!”. MasyaAllah, Rasulullah sendiri mahu berperang di Gaza, di manakah kita? Itulah serba sedikit dari kisah takjub yang sempat diceritakan oleh al-fadhil Ustaz Abdullah Zaik setelah berada lebih seminggu di Gaza atas misi kemanusiaan.Ia kisah benar yang perlu umat Islam ketahui. Allahu Akbar!!!
Perang 22 hari di Gaza akhirnya dimenangi oleh Islam mengalahkan tentera Israel yang lebih ramai, peralatan yang canggih serta bantuan serangan dari udara dan laut. Kini usaha dan tenaga ditumpu kearah membina semula infrastruktur Gaza yang musnah. Dalam masa yang sama penduduk Gaza bercerita tentang karamah (keramat) yang berlaku sepanjang Jihad tersebut. Ini membangkit lagi keimanan dan semangat mereka untuk terus berjuang membebaskan bumi Palestin dari penjajahan Yahudi dan Kuasa-kuasa Besar Dunia. Dari ceramah dalam program “Malam Selamatkan Palestin” di Masjid Sikamat, Seremban anjuran ISMA NS yang disampaikan oleh wakil Palestin, Naji As-Sarhiy dan badan-badan kebajikan yang pulang dari Gaza baru-baru ini, berikut adalah sebahagian kecil dari kisah-kisah Karamah tersebut yang sampai kepada saya :
1. Mujahideen, walaupun tangkas di medan darat, namun terdedah kepada bahaya serangan dari udara yang dikuasai 100% oleh tentera Israel. Satu ketika datang sekumpulan burung berhampiran dengan mereka. Tiba-tiba burung-burung tersebut terbang secara mengejut seolah-olah ada sesuatu akan berlaku di situ. Melihat keputusan burung-burung tersebut, para Mujahideen juga segera meninggalkan tempat tersebut. Hanya beberapa ketika selepas itu tepat di tempat tersebut dibedil oleh tentera Yahudi.
2. Ketika para Mujahideen bertekad untuk menyerang kawasan tentera Israel, datang kabus meliputi kawasan tersebut, lalu mereka dapat mara sehingga ke tengah-tengah tentera Yahudi sedang musuh tidak dapat melihat mereka. Para mujahideen dapat menembak kesemua musuh dengan mudah.
3. Seorang doktor menceritakan ketika dia membedah seorang mujahid yang dibom oleh Yahudi hingga habis tubuh badannya dimasukki serpihan besi (sharpnel). Mujahid tersebut masih hidup kerana jantungnya tidak ditembusi serpihan besi tersebut kerana serpihan dibahagian dadanya melekat pada kitab Al-Quran yang beliau letakkan di dalam poket bajunya.
4. Enam roket dilancarkan dan berjaya membunuh musuh sedangkan ketua belum lagi mengeluarkan arahan agar roket dilancarkan. Apabila ditegur oleh ketua, para mujahideen menafikan mereka melancarkan apa-apa roket. Apabila diperiksa, memang keenam-enam roket tersebut masih ada di tempat pelancarnya.
5. Apabila seorang tentera Yahudi disoal oleh wartawan talivisyen kenapa matanya menjadi buta. Dia menjawab datang seorang memakai pakaian putih dan melemparkan pasir ke matanya.
6. Beberapa orang tentera Yahudi mengatakan bahawa tentera HAMAS yang mereka lihat memakai pakaian putih, sedangkan para Mujahideen memakai pakaian ala tentera seperti biasa.
7. Seorang wanita mengandung disahkan doktor disetiap pemeriksaan bahawa kandungannya adalah bayi perempuan. Sebaik suaminya syahid dalam Perang Gaza, pemeriksaan doktor mendapati kandungannya adalah seorang lelaki.
8. Dalam masa 22 hari peperangan, bayi-bayi lelaki yang dilahirkan lebih ramai dari kebiasaan iaitu lebih dari 3000 orang bayi lelaki. Bilangan yang terbunuh ialah seramai lebih 1300 orang (sahaja). Allah swt menggantikan dalam peperangan tersebut, mujahideen masa depan yang lebih ramai.
Apabila jenazah Hasan Ismail Abu Syanab yang syahid pada hari pertama serangan Yahudi ke atas Gaza, hendak dikebumikan diliang lahad ayahnya, Asy-Syahid Ismail Abu Syanab, yang syahid 5 tahun lalu, mereka dapati jasad Ismail masih dalam keadaan seperti mula-mula dikebumikan 5 tahun lalu. Kain kafannya masih putih bersih. Sila ke laman Karamah Asy-Syahid Ir. Ismail Abu Syanab di Gaza. Beliau adalah salah seorang pengasas dan pemimpin HAMAS.
“Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda keterangan Kami di ufuk dan dalam diri-diri mereka sendiri sehingga jelas kepada mereka bahawa Dia adalah benar. Tidakkah cukup lagi bahawa Tuhanmu, sesungguhnya Dia menyaksi segala sesuatu. ” (Fussilat:52).

Tuesday, 23 October 2012

Berita Fakta: Planet Marikh

9 Fakta Menarik Planet Marikh

1. Planet Marikh memiliki gunung yang terbesar dan tertinggi di seluruh Sistem Suria
Gunung tersebut dinamakan ”Olympus Mons” dan berupa gunung berapi yang tidak aktif. Ketinggiannya mencapai 15.5 batu dengan diameter 372 batu lebar. Sebagai perbandingan, ketinggian Gunung Everest sekitar 5 batu. Planet Mars juga mempunyai jurang terbesar dalam sistem suria kita yang diberi nama sebagai “Valles Marineris” dengan panjangnya sejauh 2500 batu pada kedalaman 4 batu.

Olympus Mons dilihat dari atas

2. Ramai orang selalu berfikir tentang adanya kehidupan di Planet Marikh kerana kewujudan kanal yang terlihat pertama kalinya oleh ahli astronomi
Inilah sebabnya kenapa ramai orang selalu berfikir tentang serangan makhluk luar angkasa yang dikatakan berasal dari sini, dan bukan dari Planet Jupiter atau Venus. Sebenarnya, Planet Marikh merupakan salah satu planet yang sukar untuk dihuni kerana suhunya yang membeku, cahaya matahari dan hampir tidak ada atmosfera untuk kehidupan hidup. Rangkaian garisan yang dilihat oleh ahli astronomi pada awal-awal pemerhatian mereka berbentuk garis lurus yang diyakini oleh para ahli saintis bahawa kemungkinan terdapat air di sana
Kanal di Planet Mars
Kanal di Planet Mars

3. Planet Marikh dinamakan berdasarkan nama Dewa Perang Rom kerana warnanya yang merah telah mengingatkan pemerhati akan warna merah darah
Planet Mars berwarna merah disebabkan oleh tanahnya yang terdiri daripada oksida besi yang biasa kita sebutkan di Bumi sebagai karat

Planet Mars dilihat dari teleskop Hubble



 4. Dibandingkan dengan planet lain dalam sistem suria kita, Planet Marikh adalah sebuah planet yang kecil.
Ukurannya sekitar setengah daripada ukuran Planet Bumi. Planet Marikh memiliki satu pertiga daripada graviti bumi, yang bermaksud anda boleh loncat tiga kali lebih tinggi daripada lompatan anda di bumi.

Perbandingan Planet Mars dengan Planet Bumi
Perbandingan Planet Mars dengan Planet Bumi dengan keterangannya

5. Pada tahun 1970-an, Kapal Viking mengambil gambar sesuatu yang dilihat sebagai muka raksasa dan bentuk piramid dipermukaan Planet Marikh pada bahagian Daerah Cydonia
Gambarnya kelihatan seperti Sphinx di Mesir dan memiliki ketinggian sekitar 2000 kaki. Penemuan ini membuatkan para pemerhati UFO tertarik, tetapi para penyelidik menyatakan bahawa itu hanya sekadar hakisan tanah. Ramai orang masih lagi berfikir seandainya bentuknya terlalu simetris, maka ia menganggap itu merupakan bukti kewujudan makhluk asing atau peradaban manusia yang tertinggal disana. Ada kemungkinan namun masih belum pasti.


Gambar ‘bentuk muka’ di atas dengan resolusi yang lebih besar

6. Planet Marikh memiliki cuaca yang extreme
Di sana terdapat badai angin yang ganas, badai debu dan ribut taufan kecil. Pada tahun 2001, badai debu yang sangat besar menutupi seluruh permukaan planet selama beberapa hari. Peneliti agak kebingungan mengapa planet dengan sedikit kadar atmosfernya dapat memiliki badai sebesar itu. Mereka tidak tahu apakah yang menyebabkan terjadinya badai di sana, tetapi di sana akan terjadi lebih banyak badai ketika Planet Marikh mendekati matahari. Dan pada bahagian yang lebih jauh dari orbitnya, terdapat awan ais yang terhasil daripada karbon dioksida dan debu. Ini juga merupakan suatu keanehan memandangkan Planet Marikh tidak terdapat permukaan yang berair.

Cuaca Planet Marikh tahun 2001 yang ekstrim

7. Telah dilakukan ekspidisi² bagi mencari bukti adanya kehidupan dan air di Planet Marikh
Setelah bertahun-tahun meneliti setiap retakan di permukaan planet marikh sebagai mencari bukti daripada kewujudan air, para penyelidik akhirnya menemuinya. Misi Phoenix mendapati bahawa terdapat endapan ais didalam jumlah yang besar di bawah permukaan planet marikh yang memungkinkan pernah ada kehidupan di atas planet berkenaan.

Gambar mikroskopis batuan yang menunjukkan ada air di Planet Marikh

8. Planet Marikh memiliki dua buah bulan yang mengorbitnya
Salah satu bulannya ialah Phobos, memiliki orbit yang dekat dan membahayakan Planet Marikh itu sendiri. Suatu hari nanti mungkin daya gravitinya akan menarik Bulan Phobos dan menghentam Planet Marikh. Serpihannya akan tetap berada di orbit Planet Marikh dan menghasilkan cincin seperti di Planet Saturnus. Dan akhirnya, serpihan tersebut akan jatuh ke permukaan Planet Marikh. Para peneliti tidak tahu hal tersebut akan terjadi bila, tetapi mereka memprediksikan akan terjadi sekitar 50 tahun lagi.

Bulan Phobos (kiri) dan Bulan Deimos (kanan)

9. Hanya 1/3 daripada seluruh misi ke Planet Marikh yang berjaya
Banyak misi ke Planet Marikh yang hilang begitu saja yang membuatkan para penyelidik berasa hairan dan berfikir mungkin ada sesuatu yang aneh berlaku di sana. Mereka juga berpendapat bahawa Planet Marikh boleh dikatakan sebagai ”Segitiga Bermuda” dalam Sistem Suria kita.

Friday, 19 October 2012

Berita Raksasa!! Kerana Segelas Air Suam

RAKAM...rakaman CCTV  menunjukkan suspek membelasah mangsa.
RAKAM...rakaman CCTV menunjukkan suspek membelasah mangsa.
KUANTAN: Hanya kerana lewat menghantar air suam dipesan, seorang pelayan sebuah kafe di Jalan Tun Ismail 2, di sini, kini bertarung nyawa di unit rawatan rapi (ICU) Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), selepas ‘digusti’ seorang pelanggan yang naik angin, tengah malam kelmarin.

Dalam kejadian jam 12.30 tengah malam itu, mangsa, warga Myanmar, Htong Haw, 29, ditumbuk bertubi-tubi dan kepalanya dihentak ke pasu pokok hiasan selepas dia menghantar air suam dipesan pelanggan terbabit.

Malah, suspek lelaki berusia 30 tahun itu terus mengganas dengan menghenyak tubuh mangsa ke tangga, menariknya ke seberang jalan lalu bertindak seperti ahli gusti dengan mengepit kepala mangsa di celah kangkangnya sebelum menghempas mangsa ke atas jalan di tempat letak kereta.

Selepas ‘menggusti’ mangsa sehingga lembik dan berlumuran darah, suspek melepak di premis berkenaan sebelum meninggalkan kawasan itu dua jam kemudian.

Pemilik premis, Stanly Soon Suan Ning, 43, berkata, dia yang dihubungi seorang pekerjanya memaklumkan kejadian itu bergegas ke tempat kejadian.

sumber: Metroll
_________________________________________________________________

1.) Korang cuba tengok betapa panas barannya orang-orang malaysia ni. fukk gila. Minuman lambat sampai pon nak belasah ke? aku tak paham betul mentaliti orang-orang Malaysia. Kesian mamat tu, tak pasal-pasal masuk ICU.
 
2.) Lagi satu cuba korang perhatikan orang yang makan kat sekeliling tempat kejadian. Sorang pon tak nak tolong!! Wadafukk!! Mana korang punya sifat kemanusiaan?? arghh! aku yang jadi tension! wahaha

3.) Ya, aku tahu dia orang asing, so kau boleh buat macam patung ke boleh sepak terajang!!? Cuba kalau famili ko kena macam tu? let say kalau bapak kau jadi pelayan di atas ni then ada orang belasah bapak ko. ko boleh biarkan je ke orang pijak bapak ko? Dorang pon ade perasaan gak derr.....

 

p/s: Malaysia kan negara yang aman, damai dan sentosa. Aku bangga jadi rakyat malaysia. LOL

Thursday, 11 October 2012

Tazkirah #1 (MENGUMPAT)

Salam,

Hari ni tazkirah kat surau aku bercerita pasal mengumpat. Kalau korang nak tau, mengumpat ni merupakan dosa kering bagi umat Islam. Dosa ape adik-adik? DOsa keringgg!! haaa!! Pandai pon. hehehe.


"ORANG YANG MUFLIS IALAH ORANG YANG BANYAK MELAKUKAN DOSA SEPERTI MENGUMPAT. "


Ustaz aku yang kata macam tu. aku just copy paste je ape yang ustaz tu cakap. Kata Ustaz lagi,



dosa mengumpat tidak akan diampunkan oleh Allah walaupun pelaku itu bertaubat. Hanya orang yang diumpatkan itu sahaja yang boleh memberikan kemaafan.  Pahala ibadah yang dilakukan oleh pengumpat akan diberikan kepada orang yang diumpatkannya. Dan yang lebih teruk lagi, sekiranya tiada lagi amal kebaikan pada diri pengumpat itu, dosa dari orang yang diumpatkan bakal dipindahkan kepada dirinya.

Sebab tu lah dipanggil dosa kering. 


Tapi....

Mengumpat juga diharuskan KETIKA :

Pertama, mengadukan kezhaliman (at-tazhallum). Boleh bagi orang yang dizalimi untuk mengadukan kezaliman yang menimpa dirinya kepada penguasa, qadhi, atau yang memiliki kekuasaan hukuman ataupun pihak yang berwajib lainnya. Ia dapat menuntut keadilan ditegakkan, misalnya dengan mengatakan Si Fulan telah melakukan kezaliman terhadapku dengan cara seperti ini dan itu.

Kedua, permintaan bagi membantu mencegah kemungkaran dan mengembalikan pelaku maksiat ke jalan yang benar (al isti’ânah ‘ala taghyîril munkar wa raddal ‘âshi ila ash shawâb). Seseorang itu boleh menceritakan kepada orang yang boleh diharapkan untuk mencegah kemungkaran dengan cara menerangkan si Fulan telah melakukan itu atau ini dan sekaligus menyelamatkan fulan tersebut dari kemaksiatan dan kemungkaran. Dengan kata lain, maksud penceritaan itu mesti menuju kepada terhapusnya suatu kemungkaran. Jika pengaduan itu tidak bertujuan untuk mencegah kemungkaran, maka hukumnya adalah haram.

Ketiga, permintaan fatwa (al istiftâ`). Misalnya, seseorang mengatakan kepada seorang mufti (pemberi fatwa), ayahku (atau saudaraku atau suamiku atau fulan) telah menzalimi aku dengan cara begini. Lalu apa yang harus aku lakukan padanya?; Bagaimana cara agar aku terlepas darinya, mendapatkan hakku, dan terlindung dari kezaliman itu? Atau apa sahaja pertanyaan yang seperti itu. Maka hukumnya boleh jika diperlukan.

Keempat, mengingatkan kaum muslimin agar sentiasa berwaspada terhadap suatu keburukan dan menasihati mereka (tahdzîrul muslimîn min asy syarr wa nashîhatuhum). Terdapat beberapa situasi antaranya adalah ; menceritakan keburukan sifat orang yang memang perlu disebutkan keburukannya (jarhul majrûhîn) iaitu dari kalangan para perawi hadis dan saksi-saksi (di pengadilan, dsbnya). Hal ini dibolehkan menurut ijma’ kaum muslimin. Bahkan boleh menjadi wajib untuk suatu keperluan tertentu.Dengan syarat, dia benar-benar bermaksud untuk memberi nasihat. Hal ini berkemungkinan untuk terjadinya kekeliruan kerana kadangkala si pemberi nasihat memiliki rasa cemburu dan iri hati sehinggakan syaitan mencampuradukkan antara nasihat dan rasa cemburu dan iri hati. Syaitan menghadirkan bayangan padanya bahawa hal itu adalah nasihat dan akhirnya ia terjerumus dalam fitnah.

Kelima, seseorang yang memperlihatkan secara terang-terangan (al- mujâhir) kefasiqan atau perilaku bidaahnya seperti memperlihatkan perbuatan minum arak, merampas barangan, mengambil ufti( memberi wang, emas dan sebagainya kepada yang berkuasa), pengumpulan harta secara zalim, memimpin dengan sistem yang batil iaitu selain dari sistem Islam dan sebagainya. Maka ini boleh untuk disebutkan kerana perbuatan itu dilakukan secara terang-terangan (mujâharah). Namun bergitu, hal-hal lain yang merupakan aib yang disembunyikan tidak boleh untuk diceritakan melainkan tujuannya adalah seperti yang telah disebutkan sebelum ini.

Keenam, panggilan nama atau gelaran(at-ta’rîf). Jika seseorang itu telah dikenali dengan nama laqab (panggilan atau gelaran) seperti al-A’masy (Si Mata Rabun) atau al-A’raj (Si Tempang), atau al- Ashamm (Si Pekak), al-A’maa (Si Buta), al-Ahwal (Si Juling), dan sebagainya maka mereka boleh digelar dengan panggilan tersebut namun diharamkan untuk menyebut kekurangannya yang lain. Akan tetapi adalah lebih baik sekiranya gelaran-gelaran ini tidak di gunakan untuk memanggil seseorang dan dihindari dari di gunakan. 

Jadi, berpikir panjang sebelum mengumpat.

p/s: Seriously aku paling benci orang yang tikam kawan baik dari belakang. Orang macam ni memang susah nak kesan sebab dia ni memang akan baik giler dengan korang, tapi bila korang takde dia akan ceritakan keburukan ko kat orang lain. 

Sumber rujukan :
1). Ustaz Ustaz M Razi Bin Asror Al-Hafiz
2). http://www.mykhilafah.com/fikih-muslimah/1241-bilakah-mengumpatghibah-dibenarkan

Blogger news

Free directory submit
Get this commentators widget
Design by BlogSpotDesign | Ngetik Dot Com